تحرکات امیدوارکننده در بورس

رشد شاخص چگونه پایدار خواهد بود؟

تحرکات امیدوارکننده در بورس

 نقدینه -  بورس تهران دیروز افت کرد اما تحرکات دقایق پایانی بازار نشان می دهد امروز احتمالا شاخص ها مثبت خواهند بود.

به گزارش پایگاه خبری نقدینه ، وضعیت بازار سهام تغییر خاصی نسبت به هفته قبل و هفته قبل از آن نکرده است. همچنان نوسانات بازار محدود و کوچک است و تا زمانی که ارزش معاملات بالا نرود، شاخص ها هم تغییر خاصی نخواهند داشت. دیروز دوباره ارزش معاملات خرد کمتر از 3 هزار میلیارد تومان بود.

البته نسبت به روز شنبه، ارزش معاملات خرد حدود 5 درصد رشد کرد و از 2760 به 2930 میلیارد تومان رسید. اما این میزان رشد، برای تکان دادن بازار کافی نیست و ارزش معاملات خرد همچنان باید رشد کند و به ارقام بیش از 4-5 هزار میلیارد تومان برسد.

خروج پول حقیقی ها هم دیروز با شدت کمتری نسبت به روز شنبه انجام شد و از 140 به حدود 100 میلیارد تومان کاهش یافت. ضمن اینکه شاخص قدرت خریداران حقیقی نیز از عدد 0.86 به 0.93 رسیده است. با این حساب چند اتفاق مثبت در معاملات روز شنبه رخ داده که می توان آن ها را به فال نیک گرفت.

نوسان رو به بالای نمادها

اما مهم تر از همه این ها، تحرکاتی بود که در دقایق پایانی بازار رخ داد. روز گذشته در دقایق پایانی معاملات بسیاری از نمادهایی که در محدوده یکی دو درصد منفی معامله می شدند، با افزایش تقاضا کمی رشد کردند و برخی از آن ها وارد محدوده مثبت شدند.

این حرکت پایین به بالا باعث نوسان جزئی شاخص کل در جهت مثبت نیز شد. اما این نوسان به اندازه ای نبود که زیاد به چشم بیاید.

با این حال نوسان رو به بالای نمادها در دقایق پایانی، نشانه ای مثبت برای معاملات روز بعد محسوب می شود و می توان انتظار داشت که شاخص ها در ابتدای معاملات امروز، مثبت بازگشایی شوند.

رشد شاخص چگونه پایدار خواهد بود؟

تعداد نمادهای مثبت در دقایق پایانی معاملات دیروز 350 عدد و تعداد نمادهای منفی 320 عدد بود. برتری عددی نمادهای مثبت نسبت به نمادهای منفی، آن قدری چشمگیر نیست اما همین که در دقایق پایانی ورق برگشته و نمادهای مثبت تعدادشان بیشتر شده، اتفاق مثبتی است.

البته با وجود اینکه انتظار رشد شاخص ها در ابتدای معاملات امروز وجود دارد، این رشد باید با چند عامل دیگر همراه شود تا رشدی پایدار و ماندگار باشد.

از طرفی ارزش معاملات خرد باید بیشتر از دیروز باشد و از طرف دیگر، جریان خروج پول حقیقی ها نیز باید قطع شود.

https://naghdineh.ir/page/90705/
لینک مطلب :
چاپ print version